Malawi 1 sept 2015 - Reisverslag uit Monkey Bay, Malawi van Anke Broek - WaarBenJij.nu Malawi 1 sept 2015 - Reisverslag uit Monkey Bay, Malawi van Anke Broek - WaarBenJij.nu

Malawi 1 sept 2015

Door: Anke

Blijf op de hoogte en volg Anke

05 September 2015 | Malawi, Monkey Bay

4/9/15
Lieve allemaal,
Na een flinke tijd wachten, goede voorbereidingen en een prachtige reis in Thailand, is mijn nieuwe avontuur *Malawi* eindelijk begonnen. En begonnen is het volop.

Mijn reis verliep soepel. Met de nadruk op SOEP want na mijn 2e vlucht (Frankfurt - Addis Abeba ) kon je soep koken van mijn rugzak... mijn buurman in het vliegveld had een lekkend flesje in het bagagerek gelegd. Maar verder verliep gelukkig alles prima en op het vliegveld in Lilongwe stond de vrolijke maar keihard rijdende taxichauffeur Andrew al te wachten. Zijn glimlach werd wel een stukje breder toen bleek dat hij een blanke, blonde meisje/vrouw mee mocht nemen. Hij nam me mee naar een dorpje waar ik een simkaart kocht die nog even op maat gesneden moest worden. Dit gebeurde door een technicus die volgens mij nog niet op de hoogte was van webcams, flatscreens of draagbare harde schijven. Gelukkig was hij wel goed in het bewerken van simkaarten met een scheermesje.
Om half 6 kwam ik aan op plaats van bestemming waar menig kind kwam kijken naar de nieuwe juf van Timba. De zon was op dat moment aan het verdwijnen achter de berg bij het meer waar mijn huisje op uitkijkt. De rode gloed en weerspiegeling in het water maakte dat ik meteen wist dat ik op een van de mooiste plekken van de wereld was aangekomen. Ik werd hartelijk ontvangen door de ouders van het gezin en een aantal werknemers. Ze leidden me rond op het terrein en de meisjes (mijn twee leerlingen + twee vriendinnetjes ) kwamen meteen aangerend om mij te zien.

Mijn huisje is van riet en ligt net iets hoger op het land waardoor ik net over de schutting kijk vanuit mijn raam. Dus: privacy in de tuin maar een mooi uitzicht vanuit huis. Beter kan niet, geloof ik?!?!

De eerste dag had ik lekker rustdag en die heb ik dan ook goed gebruikt om de meisjes een beetje te leren kennen, uit te pakken en te genieten van het mooie weer.

Vanaf dag 2 ben ik begonnen met lesgeven aan Timba. Eerst heb ik getest wat haar niveau was zodat ik daarop kan inspelen. Het laatste half uurtje / uurtje mag Kessiya erbij komen zitten en doen we samen educatieve spelletjes . De 1e dag dat ik haar erbij had, vroeg ik de laatste 10 minuutjes wat ze nog graag even wilde doen. Ze antwoordde tegen mij : 'Zullen we nu schooltje spelen met jou als juf?
Verder is een redelijk standaard zinnetje van haar : ' dat is mooi, waar hept jij dat gekoopt? '

De meisjes zijn erg lief. Ze willen me alles laten zien (inclusief ondergoed... met prinsessen erop) me van alles vertellen en vooral alles met me samen doen.

Deze week heb ik vooral gebruikt om te rusten, mijn draai te vinden in het huisje, lessen voor te bereiden en het dorpje een beetje te verkennen. Het dorpje is groter dan ik dacht en ik voel me hier een beroemdheid. Iedereen groet me en vraagt hoe het gaat. Verder gaat hun Engels niet dus daar houdt het gesprek vaak op. Gisteren ben ik gaan kijken aan de andere kant van het dorpje en er was al snel een Malawiër (nee, het is geen Malawiaan) die me wel wilde rondleiden. Hij liet me kennis maken met zijn hele familie waarvan hij misschien hoopt dat het mijn schoonfamilie wordt (NO WAY!). Daarna liepen we door langs een huisje waar papier wordt recycled, langs de markt, langs een meneer die visnetten zat te knopen, terug naar het strand en helemaal terug naar de deur van mijn huisje als het aan hem had gelegen. Ik heb echter iets eerder afscheid genomen voor de zekerheid.

Even een speciale alinea voor mijn vader (en andere dierenliefhebbers ) => de dieren die ik tot nu toe gezien heb:een Timbabird , een geel met zwarte vlinder, zwerfhonden, katten, bavianen met jonkies, veel verschillende vissen net uit zee, een kakkerlak ( ja in mijn huisje !!) en een vleermuis (bijna in mijn huisje) .
En... het is oneerbiedig om te zeggen maar ik zou bijna de kleine kindjes van hier erbij zetten... zodra ik even op het strand ga zitten, willen ze allemaal aan mijn haar vielen alsof ze me aan het vlooien zijn. De mensen hier zijn gelukkig wel allemaal heel vriendelijk en vooral het personeel van het gezin waarvoor ik werk (soort collega's dus) zijn heel aardig. Ik heb hier zelfs mijn eigen tuinman!

Verder was mijn eerste weekje dus nog niet zo spannend. Ik ga morgen de markt beter bekijken met de moeder van het gezin en maandag neemt ze me mee naar plekken waar ik vrijwilligerswerk zou kunnen doen. Daarover een volgende keer ;)

Ik wens jullie een heel fijn weekend vanuit het zonnige Malawi.
Lieve groetjes ! Anke

P.S. ik zal wat zon opsturen naar Nederland. Ik begreep dat jullie dat wel kunnen gebruiken. Ik kan alleen niet beloven wanneer het aankomt. Wellicht zitten er in het pakketje dan ook wat malariamuggen dus pas maar op.




  • 05 September 2015 - 14:21

    Mabel:

    Dag Lieve Anke,
    Wat leuk om van je te horen en wat een mooi verslag! Volgens mij zit je daar helemaal op je plek. Succes en groetjes, ook aan Timba,
    Mabel xxx

  • 05 September 2015 - 14:53

    Ria :

    Leuk om te lezen Anke.......mooi verhaal.

  • 05 September 2015 - 16:17

    Sonja:

    Hooooi Anke.nou nou we hebben al heel wat van je gehoord zo en dan te bedenken dat je pas een week weg bent haha wat moet dat na een jr wel niet zijn kunnen een boekje schrijven van alle belevenissen geweldig leuk wij gaan komende zaterdag 3weekjes naar t zuiden van Frankrijk of het word Kroatië waar het zonnetje maar het warmst is dan nog ff na zomeren la t kan houden we contact veel te leuk geniet jij ook maar van je plekje in t paradijs

  • 05 September 2015 - 18:37

    Mama:

    Inderdaad Sonja, pas een week. Het drong vandaag pas tot me door hoe lang die week lijkt. En er moeten nog zoveel weken volgen. Fijn dat je lieve mensen om je heen hebt , Anke. Geniet van je tropische avontuur. Xxx

  • 07 September 2015 - 10:41

    Pieternel Vervoort:

    Ha Anke,
    Wat een lekker verhaal om te lezen, dankjewel. Samen met de foto's kan ik een mooi beeld vormen hoe je erbij zit, maar in het echt is natuurlijk toch alles anders. Veel succes met lesgeven en de "orde" in de klas!( ha)
    Tot schrijfs, Groetjes en een knuffel, Pieternel

  • 07 September 2015 - 11:20

    Gemmy:

    Hoi Anke, wat een leuk en mooi verhaal. Ik zie het helemaal voor me, al die kindertjes om je heen als je aan het strand zit. Mooi zoals je alles beschrijft, heel inlevend voor de lezer. Een avontuur op meerdere gebieden ;-) Geniet ervan leuke juf. Liefs en tot een volgend bericht.

  • 11 September 2015 - 13:03

    Bernadet:

    Klinkt super, enjoy!

  • 23 September 2015 - 17:45

    Clary:

    Wauh, dit is eigenlijk nog indrukwekkender dan de vorige reisverslagen die ik las, ik kan het nu eindelijk reageren dankzij........ !, ik blokkeerde dus in het begin grinnik.
    Verstandig dat je "no way" zegt in dit verslag, heel heel heel verstandig !!!!!!
    Moest ik even kwijt. Gys eet nu rauw vlees, misschien voelt hij zich nu meer roofdier en is gelukkiger. Ik hoop het maar, maar de cadeautjes van de bak, zien er tenminste wel weer gezond uit :) Ik kan dus ook raadseltjes opgeven hoor :) Geniet van je interessante leven meis, liefs van Clary


  • 23 September 2015 - 17:47

    Clary:

    Nog vergeten jou te feliciteren met je achterneefje, fijn dat hij er is. je zult vermoedelijk wel fotootjes te zien krijgen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anke

Voor degene die mij niet kennen: Ik ben Anke en ik ben net afgestudeerd aan de Pabo in Arnhem. Ik heb al verschillende mooie reizen gemaakt: - In Europa veel verschillende landen met mijn ouders en zus. - In Suriname heb ik 2 maanden stage gelopen. Daar heb ik in Paramaribo en in de jungle een geweldige tijd gehad. - Nu ga ik naar Thailand op vakantie. - Ik ga een jaar werken als juf in Malawi. Ik hoop dat jullie mijn verhalen met plezier gaan lezen! Liefs Anke

Actief sinds 20 Mei 2014
Verslag gelezen: 359
Totaal aantal bezoekers 109180

Voorgaande reizen:

28 Juli 2015 - 28 Augustus 2016

Malawi 2015-2016

15 Juli 2015 - 05 Augustus 2015

Thailand 2015

15 Mei 2014 - 04 Juli 2014

Suriname

Landen bezocht: