De 2e week - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anke Broek - WaarBenJij.nu De 2e week - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anke Broek - WaarBenJij.nu

De 2e week

Door: Anke

Blijf op de hoogte en volg Anke

27 Mei 2014 | Suriname, Paramaribo

Hallo allemaal,
Hier weer een nieuw reisverslagje van mijn reis in Suriname waar ik nu al 12 dagen ben.

Vorige week maandag was mijn allereerste stagedag. Ik ging helpen bij Stichting Projecten voor het kinderboekenfestival. Op dit festival zal ik bij twee stands komen te staan: een knutselactiviteit bij het boek ‘Kleine beer’ en een knutselactiveit bij het boek ‘Kopro Kanu tan de’. Hiervoor moest ik versiering knutselen die in de stand komt te hangen. Met deze knutselwerkjes ben ik 3 dagen bezig geweest. Best leerzaam toch?? Gelukkig kwamen er ook leerzamere dingen aan bod zoals het bedenken van activiteiten voor de kinderen.

Toch was er vorige week meer dan alleen het knutselen. Zo ben ik maandag en woensdag naar Salsales geweest. Hier in de clubs wordt tot ongeveer 1 uur namelijk de Salsa gedanst dus als je dat niet kan, wordt je een muurbloempje. Ik heb net zo lang doorgezeurt tot Mike ook mee wilde en hij vond het eigenlijk best leuk.

Verder ben ik een aantal keer wat gaan drinken bij vrienden van huisgenoten, bij Mike en Max en ook wel eens in een kroegje.
Woensdag heb ik een schoenenhemel bezocht! Een super grote winkel met de mooiste schoenen die niets kosten hier. Natuurlijk kon ik de druk niet weerstaan en heb een paar slippers gekocht. Er zit ook een groot winkelcentrum tegenover waar we wat hebben rondgekeken.

Vrijdag avond ben ik met Mike en Max meegeweest naar de Mac Donalds daar doen zij een project wat ik waarschijnlijk ga overnemen. Iedere vrijdag wordt er een boek voorgelezen en vervolgens krijgen de kinderen een knutselactiviteit aangeboden die bij het boek aansluit. Er kwamen steeds meer kinderen meedoen die de meest creatieve ideeen hadden! Daarna zijn we gaan uiteten en we hebben de avond afgesloten in een heus casino. Het mooie is dat je daar onbeperkt kan eten en drinken als je binnen bent. Ik heb gemerkt dat gokken niet mijn ding is maar we hebben wel lol gehad en gratis drank!

Zaterdag begon het grote avontuur! De tocht naar de Brownsberg. Met acht mensen en twee gidsen gingen we de jungle in. De tocht naar de Inreneval en de Leoval (watervallen) was best zwaar. We moesten op de heenweg steil naar beneden op een glibberig smal pad. Toen we een tropische waterval uit de lucht kregen, werden de paden er niet beter op. Toch hebben we het er zonder kleerscheuren vanaf gebracht. Al waren de schoenen van Max alleen maar meer neuzen… De waterval was prachtig en lekker verkoelend. Tijdens de tocht hebben we verschillende dieren gezien: een brulaap, vogels, vlinders, een krab uit de jungle (ja dit bestaat echt!), gifkikkertjes en boskonijnen.
Na de tocht hebben we in een hutje zitten eten en toen zijn we naar Stone-eiland gereden. Dat eiland was ooit een berg maar 50 jaar geleden is er een stuwmeer gekomen waardoor de bergen eilandjes werden. We hadden er een super mooi hutje wat uitkeek over het water. Hier overnachtten we en zondag’s verbleven we hier. We zijn met een bootje het meer op gegaan om daar te vissen. Het grappige is dat we toen niets hebben gevangen. Ook gingen we aanmeren op een ander eiland. Daar hebben we gezwommen en liggen zonnen. Bij ons hutje hebben we ook nog gevist en daar ging het dierenmartelen beter. Die arme vissen werden niet eens opgegeten en kregen toch een haak in hun bekje en vingers in hun kiewen! Jullie zullen vast begrijpen dat deze dierenliefhebben hier een lichtelijk trauma aan over heeft gehouden.

Verder hebben we de rest van de dag op zijn Surinaams liggen chillen. Na de lange busrit en het uiteten was het weekend alweer voorbij.

Zo nu zijn jullie weer op de hoogte van al het nieuws uit Paramaribo.
Tot de volgende keer !

Liefs van een buinearmige rodebuikige Anke

P.S. foto's komen nog!

• 27 Mei 2014 - 17:32

Sonja:

Lieve Anke.
    Hier nog ff snel een antwoord op jouw mooie verhaal, amper 12 dagen in een ver land en je hebt al van alles meegemaakt,geweldig joh je geniet er goed van.Ik wil ff ook wat vertellen het gaat weer goed met me ik kan zonder ellende op vakantie,ik hoop wifi te hebben onderweg om jouw verhalen te volgen anders tik ik wel een smsje zoals voorheen toen t niet anders ging,geniet er lekker dan doen wij t ook weten nog niet precies waar we heen gaan we rijden naar de zon.Mayby kunnen we vd week nog ff skype we gaan vrijdag weg kijk maar of t( vele werk ) t toelaat.haha geintje lieve schat veel plezier en we horen weer van elkaar.Dikke knuf van ons XXXXXXX

• 27 Mei 2014 - 23:33

Corrie:

Gezellig verslag Anke! Veel plezier in Para op het kinderboekenfestival. "Kleine Beer" heb ik aan jou vroeger ook voorgelezen, maar dat andere boek ken ik niet. Groetjes ook van papa. X

• 28 Mei 2014 - 02:29

Hans:

Hoi Anke,

Na een kort "gesprek" gisteren nu een heel verhaal. Leuk.

Mijn wens voor de komende dagen: Weer heel veel inspiratie bij al je activiteiten en tussendoor heerlijk genieten van de schoonheid van Suriname!
    Ik kijk weer uit naar je volgende verhaal!

Groeten (deze keer nog uit Chicago)
    Hans

• 28 Mei 2014 - 16:35

Hester:

Hoi Anke, dat klinkt goed allemaal! En wat een gave toch door de jungle. Ben erg benieuwd naar de foto's en dan ook van jou in salsadanspose:-) liefs van ons

• 29 Mei 2014 - 02:02

Pieternel:

Hoi lieve Anke,
    Tjonge, ik lees het al, meisje van het goede Surinaamse leven!
    Groetjes van een heel nat Nederland.