Een drukke tijd! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anke Broek - WaarBenJij.nu Een drukke tijd! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anke Broek - WaarBenJij.nu

Een drukke tijd!

Door: Anke

Blijf op de hoogte en volg Anke

02 Juni 2014 | Suriname, Paramaribo

Afgelopen week was behoorlijk hectisch! Het was namlijk de week van het kindereboekenfestival in Para. Maandag moest daar een vrachtwagen voor ingepakt worden. Ik heb helpen sjouwen en dat was een wereldwonder voor de Surinaamse mannen! Een vrouw die zwaar werk doet zien ze hier niet vaak.

Dinsdag moesten we naar Para om de stands in te richten. Het festival vond plaats op een groot terrein waar 3 grote tenten stonden. Iedere stand was voor een andere bouw. Ik mocht de tent voor de kleuters inrichten. Iedere tent was verdeeld in vakken en dat zijn de stands. Daar vonden verschillende opdrachten plaats. Ik heb dan ook heel wat verschillende opdrachten moeten begeleiden maar daar kom ik later op terug,

Na het inrichten van de stands zijn we terug gegaan naar Paramaribo. Daar hadden we afgesproken met het groepje dat mee was met de trip van de Brownsberg. We zijn samen gaan uiteten en dat was heel gezellig! Na het eten hebben foto’s en filmpjes bekeken van de trip.

Woensdag was het al vroeg dag! We moesten om kwart over 6 al verzamelen bij de stichting. Toen gingen we op weg naar het Kinderboekenfestival. Intussen had het erg veel geregend dus het veld was veranderd in een moeras. Alle juffen die met hun klas meekwamen liepen op hakken. Ze probeerde de blubber te ontwijken en dat gaf een hilarisch beeld! Vooral als je zag dat alle kinderen er gewoon lekker doorheen baggerden. Die dag heb ik bij de knutselactiviteit van Kleine Beer gestaan. De kinderen moesten op een plastic beker (cup noemen ze dat hier) een plaatje van kleine beer plakken en dit helemaal versieren. De kinderen waren erg blij met het resultaat. Het was alleen jammer dat alle plasitc stoeltjes in de blubber weg zakte waardoor menig kind in de modder kwam te liggen. Resultaat: een mooie cup, gillende docent en lachende maar vieze kinderen.

’s Avonds was de opening van het festival. Er was een toneelstuk door kinderen, een dans door kinderen en er waren toespraakjes. De stemming was goed.

Gelukkig hadden Mike, Max en ik kamers gehuurd dicht bij de lokatie van het festival. Wij konden in de pauze (van half 1 tot 4) lekker douchen en een middag dutje doen. De andere mensen moesten rond blijven hangen op het terrein om ’s avonds om 8 uur weer een uur lang in de bus naar huis te zitten.

De 2e dag stond ik in een andere stand. De stand waar monsters geknutseld mochten worden. Dit was ook erg leuk al hadden de kinderen niet zo veel inspiratie. Ze maakten alle monsers aan de wand gewoon na. Hier heb ik een flinke taak aan gehad om de kinderen uit te dagen iets anders te bedenken. De kinderen bloeien hier erg op zodra ze maar 1 klein complimentje krijgen. Dat zijn ze duidelijk niet gewend. Ook de omgang van docenten met de kinderen is hier best apart. De docenten verschillen erg: een juf wilde een kleuter zelf de wc laten zoeken op het super grote en drukke veld terwijl een andere juf zo gestuurd was dat ze wilde weten welke kleur welk vakje ingekleurd moest worden. (Waar is de eigen inbreng van het kind????)

’s Avonds stond ik weer in een andere stand waar vlinders gevouwen konden worden en rupsen geknipt. Er waren toen vertelwedstrijden en alle kinderen bleven daar kijken. Daar ben ik toen ook maar gaan kijken. Het niveau van de leerlingen was erg verschillend. Er was een meisje heel verlegen en die was haar tekst een beetje kwijt. Echt super zielig! Er waren ook meisjes die het zo uit hun hoofd hadden geleerd dat het wel een gebed leek dat ze opdreunden. Het meisje dat gewonnen heeft, zat zo in haar verhaal dat ze zelf de hoofdpersoon werd: Geweldig!
De avond sloot af met een danswedstrijd.

De laatste dag van het festival heb ik activiteit nummer 6 gedraaid. En dat terwijl het eigenlijk de bedoeling is dat je maar 1 activiteit draait het hele festival. Ik zag er echter wel uitdaging en afwisseling in dus het beviel me goed. De activiteit die ik hier moest draaien hoorde bij het boek Kopro Kanu. Dit is een soort assepoester in het Surinaams. Er hoorde een activiteit bij die veel te moeilijk was voor de kleuters. Daarom heb ik binnen 5 minuten een andere opdracht bedacht en ik ben deze gaan uitvoeren. Die opdracht liep ’s avonds (bij het vrij kiezen voor kinderen) heel goed. Er beleven kinderen binnen stromen die ook mee wilde doen. Ik had dus een erg gezellige avond.

Na het opruimen zijn we naar huis gegaan waar ik heerlijk heb geslapen van al deze drukte en vermoeiende opdrachten.

Zaterdag was een onwijs gekke dag! Ik deed mee aan een Carzy88 dat hadden huisgenoten georganiseerd als afscheidfeest. Ik zat in een groepje met 4 personen en je kreeg een lijst waar 88 opdrachten op stonden. Die opdrachten ging je doen en zo kon je punten verdienen. Het waren opdrachten zo gek als maar kan. Even een paar voorbeelden die ik nog weet:

- Zoen iemand van een ander geslacht die je niet kent. (hoe ouder de persoon hoe meer punten je kreeg!)
- Eet een blikje kattenvoer
- Steel een lepel uit een restaurant
- Knuffel een politieagent
En ga zo maar door.

Helaas kwam het niet met bakken uit de lucht maar met volledige badkuipen uit de lucht. Mijn groepje is toen gaan schuilen bij een lunchroom. Helmaal geen slecht idee want de appeltaart was er heerlijk al kreeg ik die wel een kwartier na de tosti’s die de rest hadden besteld en dat terwijl de appeltaart al klaar stond in de vitrine. Met andere woorden: de Surinaamse instelling stond er met grote letters in gegraveerd. ’s Avonds zijn we met de hele crazy groep gaan uiteten en daarna ben ik mee gegaan met 3 anderen om het nachtleven van Paramaribo nog eens te ontdekken. Het werd een te gekke avond wat maakte dat ik pas om kwart voor 6 thuis was. En denk maar niet dat ik toen naar bed ging! Nee ik wilde eerst nog even zwemmen dus dat heb ik gedaan samen met een huisgenoot. Het was waterkoud maar helpt prima tegen een kater. :) Ik lag namelijk pas om 6.15 in bed en was om 9.00 weer klaar wakker.

Gisteren kreeg ik nog mijn verjaardags cadeau van Mike. (Ja je leest het goed mijn verjaardagskado van januari). Eerst zijn we naar de markt geweest. Dat zag er heel mooi uit maar helaas mocht ik geen foto’s maken. Toch heb ik dat wel stiekem geprobeerd. Ik zal kijken of de foto’s een beetje gelukt zijn en of ik ze later nog kan toevoegen. Ik heb hier een prachtige olifant gekocht! Ook hebben we cocosmelk gedronken uit een cocosnoot die ik vanavond kapot ga proberen te hakken zodat ik de cocos ook kan eten.

Daarna zijn we naar de waterkant gegaan. Daar hebben we een drankje genomen en genoten van de typisch Surinaamse plaatjes zoals twee oude mannen op een bankje die een beetje van hun bier teruggeven aan de natuur door het op de grond te gieten (SUPER ZONDE!). Vervolgens zijn we gaan uiteten in een restaurant waarvan je over het water en de waterkant heen kan kijken. Echt een geweldige plek! Om de avond goed af te sluiten zijn we nog een paar lekkere coctails gaan drinken met wat vrienden.

Zo dat was weer een flink verhaal zonder koetjes en kalfjes maar met muscito’s en kakkerlakken uit Suriname. Tot de volgende keer.

Brassa (knuffel) van Anke.

  • 02 Juni 2014 - 17:12

    Monique Lolkema:

    Hoi Anke,

    Leuk om weer zo'n uitgebreid verslag te lezen. Zo te horen geniet je met volle teugen. Wij wachten met spanning al je berichten af en zien af en toe via de dropbox foto's voorbij komen. Toch zullen we heel blij zijn als je weer thuiskomt want we missen je. Ook aan Robin is dit heel erg te merken.

    Lieve groetjes en dikke kus,

    Monique, Henk-Bouwe en Xander

  • 02 Juni 2014 - 17:40

    Ria:

    Met plezier gelezen Anke, veel liefs en groeten.

  • 02 Juni 2014 - 18:22

    Hans:

    Dat is echt een superweek geworden!!
    Groeten (inmiddels al weer vanuit Raamsdonksveer)
    Hans

  • 02 Juni 2014 - 19:19

    Mama:

    Wat zul jij het straks saai vinden als je terug bent in die grote stad Duiven! Dat wordt dan weer wennen! Hof het feestbeesten bij de
    teugels! Xxx

  • 02 Juni 2014 - 19:41

    Bernadet:

    Wauw Anke, wat maak jij mooie leerzame en leuke dingen mee! Da's andere koek dan de pabo!Geniet lekker daar! Gr Bernadet

  • 03 Juni 2014 - 21:09

    Els Peeters:

    E

  • 03 Juni 2014 - 21:09

    Pieternel:

    Ha Anke,
    Waauw wat een belevenissen! Leuk om te lezen. Wat een groot-opgezet boekenfestival.
    Nog veel plezier en leerzame momenten, liefs pieternel

  • 03 Juni 2014 - 21:31

    Evert:

    Dag Anke,

    Wat een verhaal zeg, en wat anders dan hier, maar dat je geniet springt eruit.
    Het heeft even geduurd dat we reageerden, maar hebben 2 weekenden achter elkaar een reünie gehad de ene hebben wij georganiseerd en de andere door 2 nichtjes van Evert. Het waren beide geweldige dagen.
    Nu staat de wandelvierdaagse er aan te komen naar het lijkt 2 mooie dagen en twee dagen regen, maar misschien valt het wel mee.Over de pinksterdagen zal het behoorlijk warm worden.
    Pas goed op jezelf lieverd veel liefs Evert en Zwaantje

  • 03 Juni 2014 - 21:31

    Evert:

    Dag Anke,

    Wat een verhaal zeg, en wat anders dan hier, maar dat je geniet springt eruit.
    Het heeft even geduurd dat we reageerden, maar hebben 2 weekenden achter elkaar een reünie gehad de ene hebben wij georganiseerd en de andere door 2 nichtjes van Evert. Het waren beide geweldige dagen.
    Nu staat de wandelvierdaagse er aan te komen naar het lijkt 2 mooie dagen en twee dagen regen, maar misschien valt het wel mee.Over de pinksterdagen zal het behoorlijk warm worden.
    Pas goed op jezelf lieverd veel liefs Evert en Zwaantje

  • 09 Juni 2014 - 20:08

    Els:

    Leuk om te lezen Anke.
    Ja maakt er wat van met veel eigen inbreng, lijkt me een super stage.
    Zo iets mee te mogen maken, super.
    Succes.
    Liefs, Els.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anke

Voor degene die mij niet kennen: Ik ben Anke en ik ben net afgestudeerd aan de Pabo in Arnhem. Ik heb al verschillende mooie reizen gemaakt: - In Europa veel verschillende landen met mijn ouders en zus. - In Suriname heb ik 2 maanden stage gelopen. Daar heb ik in Paramaribo en in de jungle een geweldige tijd gehad. - Nu ga ik naar Thailand op vakantie. - Ik ga een jaar werken als juf in Malawi. Ik hoop dat jullie mijn verhalen met plezier gaan lezen! Liefs Anke

Actief sinds 20 Mei 2014
Verslag gelezen: 359
Totaal aantal bezoekers 109197

Voorgaande reizen:

28 Juli 2015 - 28 Augustus 2016

Malawi 2015-2016

15 Juli 2015 - 05 Augustus 2015

Thailand 2015

15 Mei 2014 - 04 Juli 2014

Suriname

Landen bezocht: