Genieten hier! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anke Broek - WaarBenJij.nu Genieten hier! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anke Broek - WaarBenJij.nu

Genieten hier!

Door: Anke

Blijf op de hoogte en volg Anke

10 Juni 2014 | Suriname, Paramaribo

Afgelopen week begon niet spectaculair. Toch heb ik iedere dag iets gedaan waarvan ik heb genoten. Dat was mijn enige voornemen wat ik had toen in hierheen ging: Iedere dag genieten! Tot nu toe is mijn doel bereikt.

Woensdag heb ik een afscheids lunch voorbereid voor Mike en Max. Die gingen donderdag helaas naar huis. Ik ben donderdag avond gaan stappen om mezelf weer op te vrolijken na hun vertrek.

Vrijdag voelde ik me niet lekker en heb die dag dus vooral in bed gelegen. Ik had wel met huisgenoten afgesproken om te gaan kijken bij Fort Zeelandia. Dat is een oud fort waar nu een museum in zit. De geschiedenis van Suriname wordt hier verteld en er zijn afbeeldingen en materialen tentoongesteld. Er was een oude meneer die heel veel van Suriname weet en hij vertelde ons erg interessante verhalen. Vanuit het Ford is er een mooi uitzicht over het water.

Zaterdag was een erg spectaculaire dag! Samen met twee huisgenoten zijn we mee gegaan met een groep van totaal acht personen. (Met een vrouw van 80 die dacht dat ze bloedaantrekkelijk was en een echtpaar dat bij de familie flodder kon aansluiten was dat best een apart gezelschap.) We gingen naar een dropje dat Santigron heet. Onderweg stopten we in het dorpje Lelydorp. Daar kocht de gids groenten en fruit voor bij de lunch. De gids kon geweldig vertellen over zijn reizen daar. Daarna reden we verder naar Santigron waar we ontvangen werden bij een stichting. Een Nederlandse meneer heeft hier huisjes gebouwd waar gasten kunnen overnachten. Dat gingen wij helaas niet doen. Wel konden we gebruik maken van de eetruimte, het hangmattenkamp en de toiletten. Daar kregen we een dansvoorstelling van meisjes uit het dorp. Ze deden slavendansen die vroeger verboden waren voor de slaven. Er werd bij getrommeld en gezongen. Op een gegeven moment moesten de meiden van de trip ook mee doen. Ik heb erg mijn best gedaan maar voelde me best een stijve hark tussen al die schuddende Surinaamse billen.

We kregen heerlijk te eten op de lokatie: pindarijst met allerlij plaatstelijke groenten, vis en vlees. Als toetje kregen we vers fruit echt heerlijk! Ook hebben we een rondleiding gehad door het dorpje waarbij we de school mochten bekijken (ze hebben hier bijna niets, de bibliotheek is meer een opslagruimte dan dat er boeken te vinden zijn). Tijdens de rondleiding kwamen we langs een hut waar alle mannen zaten te vergaderen. Het ging er heftig aan toe! We gingen langs bij een mevrouw van 100 jaar. De meeste mensen worden in dit dorp heel oud, er waren laatst mensen overleden van 90 en 86 jaar. Ook met kinderen konden we kennis maken. Er kwam een groep meisjes langs die oorbellen verkochten dus dat hebben we allemaal gedaan. Aan het einde van de rondleiding kwamen we langs een huis waar de vrouwen zitten als ze menstrueren en langs een offerpaal. Bij die offerpaal worden geen dieren of kinderen geofferd maar drinken zowel alcoholisch als non-alcoholisch.

Tot slot maakten we een boottocht door het oerwoud. Hier zagen we doodshoofdaapjes, een awari (soort ratachtige), swamp togs (soort eend) en een luiaard. Die luiaard zat zo dichtbij dat als ik mijn arm zou strekken, zou ik hem kunnen aantaken! Dat heb ik natuurlijk niet gedaan. Toen hij omhoog kroop keek hij me recht aan en gaf me zelfs een knipoog. Echt waar!!!

Het was een prachtige trip en zeker het geld waard!

Zondag moesten we weer vroeg op want mijn avonturen gaan verder. We gingen namelijk quad rijden. Door de jungel reden we maar ook over grote zandvlakten. We gingen bult op en bult af en zelfs door water. Ik ben één keer uit de bocht gevlogen. En dat veroorzaakte een botsting omdat de gids voor me remde en het meisje wat achter hem reeg, botste er achter op. Nadat iemand anders ook nog een keer de bosjes in reed, is alles verder prima verlopen.

Maandag waren we ook nog vrij omdat het natuurlijk Pinksteren was. Toen ben ik naar de dierentuin geweest. Die is hier super goedkoop en best leuk om even te bezoeken. Ook hier had het weer voordelen om een blond meisje te zijn (bij de taxi krijg ik korting en bij het oversteken voorrang). Hier mocht ik mee dierenverblijven in en dat maakte dat ik met veel verzorgers aan de praat raakte en veel dieren van heel dichtbij heb kunnen bekijken. De dag was super geslaagd! ‘s Avonds ben ik gaan hardlopen met huisgenoten en dat ging nog best goed na 4 weken niets doen. En ben lekker gaan pannenkoeken bakken.

Vandaag voor de laatste keer op de stichting en dan begint morgen mijn stage op een basisschool bij de kleuters. Ik ben heel benieuwd wat er komen gaat. Vanmiddag zal ik de foto’s bij het verslag plaatsen want die heb ik nu niet bij de hand.

Dikke knuf van Anke

  • 10 Juni 2014 - 15:45

    Phily:

    Hoi Anke, uit je reisverslagen lees ik dat je heel veel onderneemt en er ook erg van geniet.
    Ik geniet van je verslagen, wat kan je lekker vertellen. Heel veel groetjes Phily

  • 10 Juni 2014 - 16:51

    Bernadet:

    Hoi Anke\

    Dat klinkt weer allemaal fantastisch! Goed voornemen...ieder dag genieten!! Ben gezond jaloers op jou. Zit zelf hard te blokken voor mijn master.....bijna klaar. Pffff .... Mooie tijd nog, maar dat zal wel lukken zo te horen. Gr vanuit de pabo.

  • 10 Juni 2014 - 22:16

    Corrie En Jan:

    Hoi daar! Wij hebben samen zitten genieten van je verslag. Je had het meeste al via Skype verteld, maar het blijft leuk om alles nog eens te lezen. We wachten in spanning de foto's af. Succes morgen op de basisschool.
    Kusjes van mama en papa

  • 11 Juni 2014 - 03:00

    Liesbeth:

    Dag Anke,

    weer een mooi verslag. De foto's heb ik op FB al bewonderd en zijn ook mooi. Leuk dat je ons op deze manier op de hoogte houdt. Heel veel succes op de basisschool!

    Groetjes,
    Liesbeth

  • 13 Juni 2014 - 11:28

    Evert:

    Lieve Anke,

    We laten even weten dat we vanavond aan je denken, we gaan naar je ouders als vanouds samen
    Nederland Spanje kijken. We hopen op mooie wedstrijden.
    Evert heeft samen met Joost de vlaggetjes buiten opgehangen, we hopen dat het helpt.
    Leeft het voetballen ook zo in Suriname? Ook de hockey dames en heren hebben al mooie wedstrijden laten zienen staan er heel goed voor.
    We hopen dat het ondertussen gelukt is op een schooltje je vaardigheden over te brengen en daar zien hoe het daar gaat.
    Heel veel liefs en dat we winnen vanavond we zullen je missen.
    Evert en Zwaantje

  • 17 Juni 2014 - 15:01

    Lianne:

    Hoi Anke,
    Wat een ervaringen, zowel in je stage als in je vrije tijd!
    Hopelijk bevalt de stage op school ook goed. Eén ding is zeker: je komt straks met een rugzak vol indrukken weer naar ons kikkerlandje!
    Groetjes, Lianne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anke

Voor degene die mij niet kennen: Ik ben Anke en ik ben net afgestudeerd aan de Pabo in Arnhem. Ik heb al verschillende mooie reizen gemaakt: - In Europa veel verschillende landen met mijn ouders en zus. - In Suriname heb ik 2 maanden stage gelopen. Daar heb ik in Paramaribo en in de jungle een geweldige tijd gehad. - Nu ga ik naar Thailand op vakantie. - Ik ga een jaar werken als juf in Malawi. Ik hoop dat jullie mijn verhalen met plezier gaan lezen! Liefs Anke

Actief sinds 20 Mei 2014
Verslag gelezen: 269
Totaal aantal bezoekers 109185

Voorgaande reizen:

28 Juli 2015 - 28 Augustus 2016

Malawi 2015-2016

15 Juli 2015 - 05 Augustus 2015

Thailand 2015

15 Mei 2014 - 04 Juli 2014

Suriname

Landen bezocht: