Blantyre-avontuur vervolg - Reisverslag uit Cape Maclear, Malawi van Anke Broek - WaarBenJij.nu Blantyre-avontuur vervolg - Reisverslag uit Cape Maclear, Malawi van Anke Broek - WaarBenJij.nu

Blantyre-avontuur vervolg

Door: Anke

Blijf op de hoogte en volg Anke

07 December 2015 | Malawi, Cape Maclear

In Blantyre sliep ik bij Marloes die op een landgoed woont met haar familie. Er staat een gedeelte leeg waar ik even mocht slapen tot Peter terug zou zijn uit Engeland en me mee terug zou nemen naar Blantyre. Peter moest nog even in Blantyre blijven voor verschillende familiezaken. Daardoor had ik tijd om rond te kijken en heb ik leuke dingen met Marloes en Peter gedaan.

Met Marloes heb ik veel leuke dingen gedaan. Vrijdag ben ik met haar en haar dochtertje Liana bij een babygroep geweest ! het was bij een vrouw thuis die echt hele leuke dingen heeft bedacht met de kids:
Dansen, zingen, met ballonnen, met klappertjesfolie, met een handpop, verven met sponsjes, water en bloem mixen en daar spulletjes in verstoppen moeten de kinderen de spullen erin zoeken maar als het opdroogt heb je weer gewoon bloem dus is helemaal.niet vies. Ze heeft aan een kleed allemaal slingers gemaakt en daar kunnen de kinderen onder dansen en ze spuiten met een plantenspuit als regen. Echt cute. Ik ga dingen onthouden voor als ik ooit voor een kleutergroep kom te staan.

Vrijdagavond kwam Peter terug en ik had voor hem een verrassings- avondje geregeld omdat hij een zware tijd in Engeland had gehad met familieproblemen en hij was eerder heel aardig voor mij geweest. Ik had op een mooie plek op dat landgoed van Marloes een sjieke partytent opgezet met een gedekte tafel en twee stoelen. Daar hebben we lekker zitten eten. Hij had twee super mooie olifantjes uit Johannesburg voor me meegenomen waar hij een tussenstop had gemaakt.

Peter heeft me Zomba laten zien. Een klein plaatsje met veel natuur eromheen. Super mooi daar. We zijn de berg opgereden en hebben boven gepicknickt.

Met Marloes heb ik goed geshopt in een 2e hands kledingzaak. Nog erg nette, soms zelfs nieuwe, vaak merkkleding. Het is er super goedkoop. Ik heb 1 rokje, 1 omslag doek / rok / jurk en 2 leuke shirtjes gekocht samen 3000 kwacha :500 =6 € niks !


Die avond hebben we een leuke girlsnight gehad : cocktails drinken, lachen en kletsen. We bestelden ergens een wafel met ijs als toetje. Het was super lekker maar de wafel was een beetje hard. Dus pakte Marloes een lepel om voor de grap ermee op haar vorkje te timmeren om de wafel door te krijgen. Net op dat moment stond er een sjieke ober voor onze neus. Hij keek heel even van zijn padje maar begon toen te lachen. Marloes en ik hielden het niet meer. Even later kwam hij met een dienblad met een servet erop terug en vroeg of we dat konden gebruiken. Ik bedankte en pakte de servet. Eronder hadden ze een ijshamer neergelegd. Geweldige grap voor zo'n sjieke tent!

Op vrijdag hebben Marloes en ik sinterklaaskoekjes gebakken met Liana daarna gingen we uiteten met hun gezin, Peter en ik. Als afsluiting van een leuke dag waren we uitgenodigd voor een White party. Alle kleding moest wit zijn. Ik was al bang dat het zou gaan regenen, dan zou alle kleding doorschijnen! ze hadden het prachtig versierd met witte ballonnen een wit schuim op het zwembad. Het was een erg leuk feest en ik heb weer veel mensen ontmoet.

Zaterdag was er een Sinterklaasfeest voor alle NL kinderen in Blantyre. Marloes, haar man Adam, Liana, Peter en ik zijn er heen geweest. Erg gezellig en de 3 pieten deden het leuk. Ik vond sint een beetje een sjaggie, hij was met zijn verkeerde tabberd uit bed gestapt. De kinderen genoten volop. Peter uitleggen hoe het verhaal in elkaar zit viel niet mee. Wikipedia in het Engels hielp redelijk en hij vond het gelukkig ook een leuke dag.

Zondag heb ik een vriend van Marleen in Blantyre ontmoet. Dat was wel even gek maar heel leuk. Een erg aardige jongen !
Daarna moesten we al weer terug gaan Cape Maclear waar de volgende sintdrukte me al weer te wachten stond: Timba, Kesiya en Galade kwamen de schoen zetten, ik schreef 17 sinterklaas gedichten voor vrienden en familie waarvan zelfs 1 in het Engels, met Jeannette besproken wat we vanavond gaan doen voor sinterklaas, pietjes geknutseld op school van wc rollen, sinterklaasliedjes aangeleerd, sinterklaasverhalen voorgelezen, cadeaus ingepakt, de zak verstopt in mijn huis en ik kon zelfs twee sinterklaas filmpjes kijken die ik van de familie had geleend : sinterklaas in Sesamstraat. Het blijft leuk ! Vanavond gaan we pakjesavond doen op een heel bijzondere manier. Maar dat schrijf ik een volgende keer.

Veel liefs
Anke in sinterklaasstemming, maar wel in bikini...

  • 07 December 2015 - 13:23

    Corrie:

    Hé Anke,
    Ik snap het niet: spulletjes verstoppen in bloem en water? Kun je daar niet beter koekjes of brood van bakken? Beetje zonde of zie ik dat verkeerd? Liefs mama

  • 07 December 2015 - 13:43

    Hans:

    Hoi Anke, wat een vrolijk verhaal. Het plezier straalt ervan af. Je laat ons lekker meegenieten. En voor jouw moeder: "Zoete koekjes worden niet gebakken".
    Ben benieuwd naar het vervolg op dit Sinterklaasverhaal!

    Groetjes uit Raamsdonksveer
    Hans

  • 07 December 2015 - 13:50

    Pieternel:

    Geweldig, zo'n typisch Nederlandse traditie in Afrika
    notabijdebene! Ook in Mexico was Sinterklaas, in Playa
    DelCarmen.Die Sint moet een tovenaar zijn!
    Wat een bijzondere belevenis daar in dat mooie
    Afrikaanse land. Nog een paar weekjes en dan is het
    kerstvakantie met de hele familie!
    Dikke kus en knuffel,
    Groetjes Pieternel

  • 07 December 2015 - 14:14

    Bernadet:

    Super verhaal weer Anke, echt genieten! Grappig ...sinterklaas vieren daar!

  • 07 December 2015 - 23:19

    Peeters:

    Wat een belevenissen Anke super leuk.Lieve groet uit Voorhout

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anke

Voor degene die mij niet kennen: Ik ben Anke en ik ben net afgestudeerd aan de Pabo in Arnhem. Ik heb al verschillende mooie reizen gemaakt: - In Europa veel verschillende landen met mijn ouders en zus. - In Suriname heb ik 2 maanden stage gelopen. Daar heb ik in Paramaribo en in de jungle een geweldige tijd gehad. - Nu ga ik naar Thailand op vakantie. - Ik ga een jaar werken als juf in Malawi. Ik hoop dat jullie mijn verhalen met plezier gaan lezen! Liefs Anke

Actief sinds 20 Mei 2014
Verslag gelezen: 311
Totaal aantal bezoekers 109188

Voorgaande reizen:

28 Juli 2015 - 28 Augustus 2016

Malawi 2015-2016

15 Juli 2015 - 05 Augustus 2015

Thailand 2015

15 Mei 2014 - 04 Juli 2014

Suriname

Landen bezocht: