Happy New Year - Reisverslag uit Cape Maclear, Malawi van Anke Broek - WaarBenJij.nu Happy New Year - Reisverslag uit Cape Maclear, Malawi van Anke Broek - WaarBenJij.nu

Happy New Year

Door: Anke

Blijf op de hoogte en volg Anke

20 Januari 2016 | Malawi, Cape Maclear

Lieve allemaal,
Happy new year!

Het is al weer een tijdje geleden dat ik heb geschreven. Er is intussen weer heel veel gebeurd in en om het kleine Cape Maclear.

Het begon ermee dat na Sinterklaas (waar ik jullie uitgebreid over heb geschreven) Gerrit kwam. Ik kende Gerrit nog niet maar kwam er al snel achter hoeveel invloed hij heeft in het dorpje en daarmee veranderde ook een beetje mijn leventje hier. Gerrit is namelijk de oprichter en baas van de speeltuin Tipezananso waar ik vrijwilligerswerk doe. Sinds hij terug is, is er meer actie in de opvang. Kinderen krijgen bijvoorbeeld een blaadje met rekensommen mee en als ze die foutloos maken, krijgen ze een boerderijdier (van AH).
Gerrit heeft me na de eerste kennismaking bij Tipezananso meteen uitgenodigd bij hem thuis voor een drankje. We hebben leuke ideeën uitgewisseld. De week erop hebben we met de kinderen meer dan 80 kerstbomen gekleurd, geknipt en geplakt. Het hele gebouwtje hing vol.
Ik ben ook een keer uitgenodigd bij hem thuis voor een heerlijke maaltijd samen met andere dorpsgenoten. Gerrit zijn komst was dus een erg positieve verandering in ons dorpje.Hij gaat na een maand of 3 weer terug naar Nederland om later weer terug te komen. Van elk kalenderjaar zit hij ongeveer een half jaar hier.

Verder heb ik een nieuwe vriendschap gekregen met een man die hier een souvenirshop heeft. Ik heb hem een beetje Nederlands proberen terug leren. Erg leuk.

Een week voor Kerst mocht eindellijk mijn vieze, warme gips er eindelijk af. Helaas niet voor lang… Maar daar kom ik later op terug. Om het eraf te krijgen was heel wat nodig: 2 scharen, zeep, een liniaal en een zakmeszaag. Maar vooral een hoop geduld! Gelukkig vond de vader van het gezin het een erg leuke klus om te doen.

Verder is er nog een heel speciaal verhaal over het meisje Uniah dat ik Engelse les geef. De laatste les voor de vakantie nodigde ze me uit om haar moeder te ontmoeten. Dat vond ik zo’n bijzondere vraag, daar kon ik geen nee tegen zeggen. Ik voelde me echt vereerd! Ik ben dus meegelopen naar haar moeder die vervolgens de hele familie liet opdraven om kennis met een *azungu* (blanke) te mogen maken. Daarna stormde ze naar binnen om het huis netjes te maken voor mij. Ook werd er speciaal fanta en koekjes gekocht. (producten die ze misschien normaal nooit in huis hebben). Het leek een redelijk huis voor Malawiaanse begrippen tot bleek dat er wel 18 – 20 mensen wonen. Als bedankje voor de gratis lessen, verzon Uniah snel een cadeautje: een stoffen armbandje met haar naam en een groen haarelastiekje.

Op 20 december kwamen paps, mams en Marleen aan in Lilongwe. Ik ben ze op gaan halen van het vliegveld. We hebben een super fijne vakantie gehad! We hebben echt veel gedaan en gezien.

Onze reis startte in mijn thuis: Cape Maclear. Het was heel speciaal om ze eindelijk mijn huis te laten zien en voor te stellen aan vrienden en de familie waar ik werk. In Cape zijn we gaan kajakken naar het eiland Thumbe waar ik vanuit mijn huisje op kijk. Op het eiland is een strandje waar we eerst gezeten hebben en gesnorkeld. Opeens kwam er een komodovaraan uit het water van + 1,5 meter. Daarna zijn we naar de andere kant van het eiland gevaren waar we gingen picknicken en weer snorkelen. De vissen zijn er geel, groen, wit, zwart en blauw. Echt prachtig! We waren net op tijd terug voor een grote storm.
Vervolgens heb ik Tipezananso laten zien, de plek waar ik vrijwilligerswerk doe. We sloten de avond af met een show van Timba en haar vriendinnen. Een mode- en dansshow. Ik heb het nu meerdere keren gezien en blijf ervan genieten. Mijn ouders en Marleen genoten al net zo hard als ik.

Na twee dagen Cape Maclear zijn we doorgereisd naar Liwonde. Daar hadden we hele schattige huisjes aan de rand van een rivier. Helaas was er van alles kapot aan de huisjes o.a. gebroken wc bril, kapotte elektronica en een lekkend dak. Er waren 5 huisjes en in 2 nachten hebben we ze alle 5 geprobeerd. Marleen en ik hebben onze tentenbouwkunsten nog moeten gebruiken toen we een regendouche in bed kregen. We hebben onze dekens over de klamboe gehangen en dat scheelde een waterbed! Gelukkig was het personeel super aardig en de locatie idyllisch. We hebben op de rivier een bootsafari gedaan. We zagen badende olifanten, nijlpaarden, veel soorten vogels (voor uitgebreide omschrijving, neem contact op met mijn vader. Die weet er alles over!), krokodillen en buffels. De vaart werd spannend afgesloten door hevig onweer erg dichtbij. Helaas kon de wandelsafari hierdoor niet doorgaan. Na een douche in een emmer water zijn we doorgereisd naar Zomba.
In Zomba hebben we echte Afrikaanse marktjes bezocht. De geuren, geluiden zijn niet vast te leggen of te omschrijven. Verder hebben we een wandeling gemaakt naar Zombaplateau, een hoge berg waar je op de top een prachtig uitzicht hebt over Zomba en omgeving. Op de terugweg kregen we een hevige regenbui over ons heen. We liepen net op een klein, smal glibberpaadje. Terwijl de gids fluitend liep te appen of te sms’en op zijn sjieke herenschoenen zonder profiel, liepen wij te glibberen en te stunten op onze echte bergschoenen.
In Zomba hebben we ook kerst gevierd bij een goede vriend van Marleen. Die kent ze van het vrijwilligerswerk dat ze daar gedaan heeft. We hebben hem eerst geholpen bij het klaarzetten van de spullen in de kerk voor de mis. Daarna hebben we de mis bijgewoond waarbij we een speciale plek kregen voorin de kerk. Tijdens de dienst werden we menig keer bedankt voor onze komst. Er werd gezongen en zelfs gedanst. Sommige mensen vonden het minder bijzonder dan wij en ze vielen in slaap. Na de mis heeft Edgar ons Yodep laten zijn. Het project waar Marleen destijds gewerkt heeft.
Met kerst heb ik de apen getrakteerd op een feestmaal. Ze hebben volop genoten van mijn sandaal die buiten lag te drogen.

Onze reis ging verder naar Blantyre waar ik helaas wel 3x naar het ziekenhuis moest voor mijn pols. De 1e keer was het een feestdag dus was er alleen een dokter aan het werk maar niemand voor het röntgenapparaat. De 2e keer ging het apparaat voor mijn neus stuk… Na veel te lang wachten bleek het ook niet meer gerepareerd te kunnen worden die dag. Bij 3x scheepsrecht bleek mijn pols inderdaad opnieuw gebroken te zijn op dezelfde plek.

Gelukkig hebben we ook leuke dingen gedaan in Blantyre zoals een Afrikaans galerijtje.

We zijn vanuit Blantyre een dagje naar Thyolo geweest. Helaas kon ik niet mountainbiken met mijn gipsen poot dus zijn we opgesplitst. Marleen en papa zijn gaan mountainbiken en mama en ik zijn gaan wandelen. Het mountainbiken had ik gelukkig al een keer gedaan hier en de wandeling was mooi. We kwamen langs een dorpje waar de kinderen denk ik nog nooit een azungu (blanke / vreemde) gezien hadden. Ze kwamen ons zwaaiend en lachend achterna maar werden wat verlegen toen we een high five wilden. Toen de ondeugendste toch te nieuwsgierig was en durfde, wilden de andere kinderen ook. Erg schattig!

In Cape Maclear hebben we oud en nieuw gevierd. Heel bijzonder om voor mijn huis, op het strand af te tellen. Er was een klein beetje vuurwerk en dat spiegelde mooi op het meer.
5 dingen anders dan een normale jaarwisseling bij de Broekjes:
1. Marshmallows i.p.v. oliebollen
2. Verse mangosap i.p.v. champagne
3. 42 graden i.p.v. 2 of minder
4. Nieuwjaarsduik in badwatertemperatuur
5. In een korte broek / jurkje i.p.v. dikke trui en sokken

Op 1 januari vertrokken we naar Dedza waar we een pottenbakkerij bezochten. Er was een mooie tuin vol bloemen, handgemaakt aardewerk en lekker eten. Helaas konden we hier maar even blijven omdat we mama en papa in Lilongwe moesten gaan uitzwaaien. Een moeilijk moment.

Marleen en ik hebben nog 2 nachten in een knusse lodge in Lilongwe geslapen waar de kerstboom meer slingers had dan dat er takken te zien waren. We hebben de stad bekeken, wat voorraad voor mij ingekocht en we zijn naar het parlement gegaan(zeer indrukwekkend groot en belachelijk luxe uitziend voor zo’n arm land) en een gedenkplek voor een oude politicus.

Onze vakantie was dus erg afwisselend en het was super bijzonder om hier samen te zijn met kerst.
Kortom; we hebben genoten!

Iedereen bedankt voor de cadeautjes en lieve kaartjes.
Ik zal snel wat schrijven over mijn Afrikaanse verjaardag!

Liefs Anke



  • 20 Januari 2016 - 22:15

    Gemmy:

    Lieve Anke,
    Wat leuk om van je te horen met dit uitgebreide verslag, jullie activiteiten tijdens de kerstperiode, Gerrit 65+ en de vriendschap met het' souvenirwinkeltje'. Je neemt ons helemaal mee door de leuke schrijfstijl. En natuurlijk ben ik heel benieuwd naar jouw Afrikaanse verjaardag. Uit eten zag er heel leuk uit.mooie foto, dus nu wachten op de leuke verhalen erbij ;-) Geniet van de' positieve veranderingen'. Zon, bikini, jurkjes bij jou. Hier ijs krabben 's ochtends, in het noorden - eerder - schaatsende meiden langs de voordeur, heel leuk en gezellig. Voor de autorijders minder fraai maar eindelijk een beetje winter. maillots, wanten, vesten, sjaals en wollige winterjassen.Heel veel plezier met les, vrijwilligerswerk en veel meer. Een vrolijke (muzikale) noot, Groetjes,Gemmy

  • 21 Januari 2016 - 12:29

    Bernadet:

    Ha die Anke
    Wat en prachtig verhaal weer, zo indrukwekkend! Wat maak je veel mooie dingen mee, ongelooflijk. Wel balen van je pols zeg! denk je dat het eindelijk in orde is en dan begint het weer opnieuw! Maar zo te lezen laat je je daar niet door weerhouden om te genieten! Super dat jullie gezin samen was met kerst en oud en nieuw. Ik kan me voorstellen dat je ouders en zus ook erg genoten hebben.
    geniet nog lekker daar, maar dat gaat je vast wel lukken!

  • 21 Januari 2016 - 23:13

    Ria:

    zo leuk om je verslagen te lezen.......succes met je pols....en liefs

  • 23 Januari 2016 - 11:43

    Hans:

    Wat een prachtig verhaal en zo mooi: met zijn vieren de kerstperiode doorgebracht. Dat moet heel bijzonder zijn geweest voor jullie allemaal!

  • 23 Januari 2016 - 23:51

    Pieternel Vervoort:

    Ha Anke,
    Wat leuk om te lezen wat jullie bezig hield.
    En wat fijn om dit samen te beleven. Leuk om op terug te kijken.
    Beterschap met je arm!
    Liefs en hugs, Pieternel.

  • 24 Januari 2016 - 22:19

    Liesbeth:

    Dag Anke,

    Gistermorgen had ik je moeder gesproken en ze had een kort verslag gedaan van jullie vakantie. Goed om te horen dat jullie het naar de zin hebben gehad.

    Groetjes,
    Liesbeth

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anke

Voor degene die mij niet kennen: Ik ben Anke en ik ben net afgestudeerd aan de Pabo in Arnhem. Ik heb al verschillende mooie reizen gemaakt: - In Europa veel verschillende landen met mijn ouders en zus. - In Suriname heb ik 2 maanden stage gelopen. Daar heb ik in Paramaribo en in de jungle een geweldige tijd gehad. - Nu ga ik naar Thailand op vakantie. - Ik ga een jaar werken als juf in Malawi. Ik hoop dat jullie mijn verhalen met plezier gaan lezen! Liefs Anke

Actief sinds 20 Mei 2014
Verslag gelezen: 312
Totaal aantal bezoekers 109173

Voorgaande reizen:

28 Juli 2015 - 28 Augustus 2016

Malawi 2015-2016

15 Juli 2015 - 05 Augustus 2015

Thailand 2015

15 Mei 2014 - 04 Juli 2014

Suriname

Landen bezocht: