Wist je dat .... - Reisverslag uit Cape Maclear, Malawi van Anke Broek - WaarBenJij.nu Wist je dat .... - Reisverslag uit Cape Maclear, Malawi van Anke Broek - WaarBenJij.nu

Wist je dat ....

Door: Anke

Blijf op de hoogte en volg Anke

26 Februari 2016 | Malawi, Cape Maclear

Wist je dat…
… Ik me net maar eens bedacht een ander soort verslag te gaan schrijven?
Zo niet; dan weet je het nu. Namelijk op de wist je dat… manier.
Het leek me eens leuk het voor jullie een beetje anders te schrijven. Volgende keer doe ik het misschien wel weer anders. We zien het wel 
Wist je dat…
… ik afgelopen week op vakantie was in Zuid-Afrika?
Een lekker weekje ertussen uit met onder andere: Kaap De Goede Hoop, Kaapstad en Frenshoek. Daar zal ik wel wat uitgebreider over vertellen hoor!
Wist je dat…
… Frenshoek de wijnstreek van Zuid-Afrika is?
Er staan prachtige huizen in oud Nederlandse stijl, zo zegt men. Er is een schattig klein dorpje en prachtige natuur met bergen en de wijngaarden. Ook hier hadden we heerlijk weer wat de pracht
van de natuur nog sterker maakte.
Wist je dat…
… de acaciaplanten officieel niet uit Zuid Afrika komen?
Ze zijn er gebracht door ontdekkingsreizigers maar ze zijn helemaal niet goed voor de normale populatie planten omdat ze te veel zuurstof in de grond brengen waar de officiële plantengroei niet goed tegen kan. Dit kregen we te horen bij de bustour door Kaapstad. Toch zijn ze wel indrukwekkend groot om te zien.
Wist je dat…
… Kaapstad SUUUUPER grote shoppingcenters heeft?
Na een half jaar niet shoppen kan je hier helemaal los gaan. Dat heb ik dus ook gedaan en heb mezelf even verwend met wat nieuwe kleren. Ook de gamehal is even uitgeprobeerd. Toen we klaar waren met shoppen liepen we naar buiten waar een enorm schip lag dat blijkbaar van de rijkste man van Zwitserland is. Hij beheert banken. Deze goldenman sliep in het duurste hotel van Kaapstad waar zijn jacht (met 2 zwembaden buiten en een helikopter bovenop) even geparkeerd was. Ik heb duidelijk het verkeerde beroep gekozen… Eén ding is positief: ik hoef geen hele dagen boring achter een bureau te zitten. Maar moet dan wel weer de broekplassertjes verschonen. Toch zou ik voor geen goud zijn baan willen, dan maar geen jacht.
Wist je dat…
… de stad als een soort fauteuil gezien wordt. De Tafelberg (die we een heel stuk zijn opgereden wat een prachtig uitzicht gaf) is de rugleuning en er zijn nog 2 andere bergen die de armleuningen vormen. Een gedeelte van de armleuningen wordt de 12 apostelen genoemd wat gek is want er zijn 17 ‘rotsbulten’ op de berg.
Wist je dat…
.. de Zuid-Afrikanen een heel gekke taal spreken?
Het lijkt op Nederlands maar dan alsof ze heel ernstig dyslectisch zijn of veel te veel hebben gedronken. Bij het automuseum en een museum met informatie over de geschiedenis van Kaapstad (interessant want het gaat natuurlijk ook veelal over Nederland) waar we waren, hingen veel bordjes met uitleg in zowel Engels als Afrikaans. Je kan het begrijpen maar het is wel een heel ouderwets soort Nederlands. Dit komt omdat het een mix is van oud Nederlands, Frans en een beetje Indisch.
Wist je dat…
… Kaap De Goede Hoop een belachelijk dure entreeprijs vraagt?
Maar het is zeker de moeite waard. Er is een mooie wandeling naar de top van de berg aan het einde van Zuid-Afrika. De top is heel winderig. Bij kinderen waait het snot de neus uit haha. Daar bleek ik 9635 km van Amsterdam te zijn. Vanaf daar heb je 360 graden prachtig uitzicht over bergen, zee en natuurgebied. De zee is er erg ruig en kletst tegen de rotsen aan. Helaas hebben we geen walvissen gezien, wel walrussen die lekker met elkaar aan het stoeien waren in de haven van Kaapstad.
Wist je dat…
… je in Kaapstad HEERLIJK kunt eten?
Vooral na al maanden in Cape Maclear te hebben gewoond! Dan ben je niet meer zo gewend aan pizza, goede visrestaurants, gebak en andere lekkernijen. We hebben onszelf dan ook flink verwend.
Wist je dat…
… er in Kaapstad heel veel te doen en te zien is?
Naast al de dingen die ik net al noemde, zijn we ook naar een museum geweest waar ze de onderwaterwereld van Afrika laten zien. De aquaria waren indrukwekkend. Wat leven er bizarre dieren onder water!
De stad is erg schilderachtig door de bergen en het water er omheen. Alles heeft een ouderwetse beetje sjieke uitstraling. Er zijn veel hotels en winkels maar ook de kleine dingen ontbreken niet zoals een echt Afrikaans marktje met vooral vluchtelingen uit Malawi en Zanzibar. Er is ook een plein waar elk uur een andere muziekgroep Afrikaanse muziek maakt met Afrikaanse dans erbij.
Wist je dat…
… er een heel klein dorpje in Kaapstad ligt met allemaal felgekleurde kleine huisjes?
Het is net alsof je in een Disney film loopt. De moslims die hier vroeger woonden, waren maar arm maar wilden toch toeristen trekken naar hun gedeelte van de stad. Zo konden ze op een goedkope manier toch een interessante bezoekersplek worden.
Wist je dat…
… er weer foto’s op mijn facebook staan?
Vooral over deze vakantie. Het kan niet meer op deze site vanwege het fotolimiet dat ik intussen dubbel en dwars bereikt heb.
Wist je dat…
… Ik een TOP-week heb gehad?!
Maar nu: op naar het ‘gewone’ leven in Cape Maclear. Waar ik trouwens nog met regelmaat mensen hoor praten over mijn geweldige verjaardagsfeest op het eiland tegenover Cape Maclear waar we met de boot mensen naartoe brachten voor een barbecue, drankjes en goede muziek waarbij flink werd gedanst. Een feest op het eiland met goed eten en doorfeesten tot 3.30 uur in de ochtend kwam hier blijkbaar niet eerder voor.
Wist je dat…
… ik nu niets meer te schrijven heb?
En ik ga lekker uit eten met vrienden in Blantyre om de vakantie goed af te sluiten. Tot de volgende keer.
Dikke
kus
Anke


  • 26 Februari 2016 - 16:23

    Ria :

    Wist je dat...ik het keileuk vind om jouw verslagen te lezen?

  • 27 Februari 2016 - 01:53

    Pieternel Vervoort:

    Geweldig Anke, wat een superweek! Blijf vooral schrijven, heerlijk om te lezen.
    Dikke kus, Pieternel

  • 27 Februari 2016 - 03:20

    Liesbeth:

    Wist je dat - Je weer een mooi verhaal hebt geschreven!

  • 27 Februari 2016 - 11:36

    Hans:

    Wist je dat - Ik me volledig bij de voorgaande reacties aansluit!

  • 27 Februari 2016 - 17:13

    Bernadet:

    Haha ik wilde ook met wist dat beginnen, maar ik heb al voorgangers! Super om te lezen en nog meer super om mee te maken! Klinkt fantastisch!

  • 15 April 2016 - 15:14

    Zwaantje:

    Lieve Anke lees nu net je mooie reis verslag de computer deed het niet en reageer daarom nu nog maar.
    Ik ken het een beetje van Geziena de verhalen en de foto's.
    Anke wist je dat het hier ook heel mooi kan zijn.
    Dikke kus van ons beide


Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anke

Voor degene die mij niet kennen: Ik ben Anke en ik ben net afgestudeerd aan de Pabo in Arnhem. Ik heb al verschillende mooie reizen gemaakt: - In Europa veel verschillende landen met mijn ouders en zus. - In Suriname heb ik 2 maanden stage gelopen. Daar heb ik in Paramaribo en in de jungle een geweldige tijd gehad. - Nu ga ik naar Thailand op vakantie. - Ik ga een jaar werken als juf in Malawi. Ik hoop dat jullie mijn verhalen met plezier gaan lezen! Liefs Anke

Actief sinds 20 Mei 2014
Verslag gelezen: 373
Totaal aantal bezoekers 109184

Voorgaande reizen:

28 Juli 2015 - 28 Augustus 2016

Malawi 2015-2016

15 Juli 2015 - 05 Augustus 2015

Thailand 2015

15 Mei 2014 - 04 Juli 2014

Suriname

Landen bezocht: