Mankepootje houdt de moed erin - Reisverslag uit Cape Maclear, Malawi van Anke Broek - WaarBenJij.nu Mankepootje houdt de moed erin - Reisverslag uit Cape Maclear, Malawi van Anke Broek - WaarBenJij.nu

Mankepootje houdt de moed erin

Door: Anke

Blijf op de hoogte en volg Anke

23 November 2015 | Malawi, Cape Maclear

Lieve allemaal,
Hier weer een flinke update uit Cape Maclear / Mangochi / Blantyre.

Engelse les
Sinds 3 weken geef ik nu Engels aan een meisje uit het dorp. Ze kan het al best goed maar wil het nog beter leren. Ik had haar een brief laten schrijven om te kijken welke vaardigheden en woordkennis ze al had. Zo kwam ik ook meteen meer over haar te weten. De week erop had ik een fantasie meisje laten reageren. Het meisje dat ik lesgeef begrijpt alleen niet dat ze niet echt bestaat... Dat kan goed zijn voor de motivatie maar ze hoopt nu dat deze nieuwe 'vriendin' haar weg kan krijgen uit Malawi. .. zielig !! Ik moet dus gaan bedenken hoe ik dat aardig maar eerlijk duidelijk ga maken.

Clown
Voor vrijwilligerswerk heb ik een clown geschilderd. Kesiya en Timba wilden graag helpen maar het was al een grote ontploffing voor ik het woord schorten kon uitspreken.... Het duurde me 1,5 uur langer om hun geklieder weer bij te werken en op te ruimen maar wel lief dat ze wilden helpen.

Verjaardag Timba
Op 31 oktober vierden we Timba's Verjaardag met als thema prinsessen. De kinderen deden spelletjes, keken een filmpje en we aten CHOCOLADE taart. Ook werden er tiara's gemaakt met glitters, stiften, stickers. Er werd ook flink gedanst door de meisjes. Als afsluiting gingen we pannenkoeken,mango en friet eten. Ook mijn clown is opnieuw ingezet. Het was weer een succes!

Halloween
Op 31 december was er een halloweenfeest in Cape Maclear. Ik had van een zwart gilletje met glitters vleugels gemaakt als outfit. Het was een leuk feest totdat er iets heel raars gebeurde...
Ik stond te dansen op een stenen trap. Ineens werd alles zwart voor mijn ogen en viel ik van het trapje. Ik had echt geen controle meer over mijn lichaam, heel raar. Toen ik mijn ogen open deed, stonden er keiveel mensen om me heen, heel genant, maar ik kon er echt niks aan doen. Had heel veel water gedronken en maar 1 klein glaasje alcohol. Van de alcohol kan het dus niet komen. Iedereen zegt nu ook dat ik heel nuchter was. Ik ben bang dat er drugs in mijn drankje zijn gedaan. Door de val heb ik mijn pols gebroken. Dus 6 weken gips...

Goatman
Er is hier een man in het dorp die ze de goatman noemen. Hij loopt er heel slonzig bij, heeft geen huis, praat niet maar mekkert als een geit en als hij bladeren aan de bomen ziet wordt hij helemaal gek ! De mensen zeggen dat dat komt omdat hij ze wil eten maar dat niet kan omdat hij mens is. Ze denken hier dat hij behekst is. Eerst hadden mensen medelijden dus gaven hem eten. Toen ging hij bij mensen waar hij eten kreeg terug komen en daar voor de deur zitten poepen (dat is het verhaal tenminste ).
ik vind hem altijd maar sneu en kwam hem laatst tegen dus ik wilde hem een appel geven (onderweg weet hij mijn huis toch niet :p) maar hij verstijfde helemaal als een living statue en pakte de appel niet aan. Toen heb ik de appel maar aan een kindje geven dat net langskwam.

Krokodil:
We hebben een echte krokodil in het lake gezien! Grappig want ik zei een uur daarvoor nog tegen het thuisfront dat die in dit stuk bijna nooit zitten. Mannen uit het dorp gingen op bootjes het meer op om hem te vangen of te verjagen. Ik heb niet gezien hoe dat af is gelopen.

Cultuur:
Van de cultuur sta ik soms nog steeds versteld. Er stond een vrouw bij het zwembad met 2 cutie kleine kindjes. Begint ze ineens aan een boomtak te trekken. Toen dacht ik nog : mevrouw, goede voorbeeld geven, niet aan bomen en planten trekken. Toen kreeg ze de tak niet los pakt ze een tak van de grond dus ik dacht oké da's al beter. Pakt ze de handen van d'r kinderen geeft ze er een paar flinke tikken op met die stok echt zielig ! Een andere mevrouw en ik reageerden hetzelfde: mond open van WAT ?

Oppassen:
Van de week moest ik even op Kesi en Timba passen. Heel schattig, ze wilden een filmpje kijken en vielen daarbij samen in slaap op het bed van hun ouders in een knuffelhouding.

Kleurpietjes:
Ik heb Kleurpietjes gemaakt voor in de school. Ik heb een zelfbedacht verhaal voorgelezen waarom de pietjes nu van kleur zijn veranderd. Geen zwarte pietjes dus in de school in verband met alle donkere kindjes en mensen die er op bezoek komen.

Mangochi:
Ik kon een weekend een stuk meerijden met iemand uit het dorp en dacht vanaf waar zij moest zijn wel een motorbiketaxi te nemen naar Mangochi maar die waren er niet. Alleen fietstaxi's maar 20 km in de hete zon is super ver. Begon dus gewoon te lopen in dat dorpje in de hoop dat er een minibus / pickup zou stoppen . Maar toen stopte er een Duitse man die tot net voor Mangochi zou rijden en me wel mee wilde nemen.
In Mangochi heb ik rondgekeken, pizza gegeten en ben ik met een fietstaxi voor 200 kwatcha (=40 cent) naar de kledingmarkt gegaan. Heb daar nagellak gekocht, de mooiste jurk die je ooit gezien hebt gekocht, yoghurt, marshmallows voor als we een keer ergens een kampvuurtje maken en deo. Toen met een motortaxi naar Sun and Sand waar het gezin aan het zwemmen was (moet je flinke entree voor betalen is een soort water pretpark) maar ik kan daar niks met mijn manke pootje dus ik wachtte buiten tot ze klaar waren. Dan konden we samen terug naar Cape. Er zit een heel mooi strand naast met een andere uitkijk op het meer met een prachtig eiland. De tuin bij de lodge sun and sand is geweldig. Ik ben er dus even gaan rondlopen en foto's gaan maken.

Logeren:
Na deze leuke dag wilden Timba met haar beste vriendinnetje Galade bij mij slapen. Eerst hebben we lekker gegeten samen. Krapjes maar gezellig. Toen hebben we een film gekeken met popcorn en sobo (Malawise limonade) en na het verhaal van Repelsteeltje lagen de meisjes in bed, super schattig !

Blantyre:
Donderdagochtend kreeg ik een appje van Marloes, een vriendin uit Blantyre, dat vrienden van haar bij mij in het dorp waren en over een uurtje naar Blantyre kwamen. Ze konden mij een lift geven zodat ik in het ziekenhuis in Blantyre een foto kon laten maken van mijn arm. Ik kon bij haar verblijven en we zouden een leuk weekend kunnen maken. Met Peter (een goede vriend uit Cape die nu in Engeland is) zou ik samen terug kunnen rijden. Dat zou een taxi van flink wat euro's schelen en dan wist ik zeker dat mijn pols goed zou zijn gegipst/gezet want ik blijf pijn houden. De keuze was snel gemaakt en gelukkig was Jeannette akkoord met het idee.
Dus snel alles ingepakt en op naar Blantyre.
De foto werd gemaakt . Scheur lijkt groot ! Gelukkig zit alles op de goede plek. Het enige wat nodig was, was meer en dikker gips. Hoe ze deze knots gaan open knippen in Cape? Geen idee maar liever met een zaag dan weer met het botte kinderschaartje van vorige keer... Dat deed goed zeer want ze moesten meer trekken/scheren dan knippen .

Het voelt nu wel redelijk. Niet te veel pijn meer. Het nieuwe gips laten zetten was wel even naar want in dezelfde kamer waren doctoren een meisje met klompvoetjes aan het helpen. Een dokter trok het voetje recht door er steeds kleine rukjes aan te geven en de ander pakte het daarna in met gips terwijl die ene het voetje recht hield. Het was echt een super kleine baby die bij elke ruk aan het voetje echt oorverdovend gilde echt kippenvel over mijn hele lichaam en misselijkheid zo zielig klonk het!

Ik heb een cd waarop de 2 foto's staan gekocht. Vond het wel leuk om te hebben en dan kunnen andere mensen het ook zien. Het is niet recht doorgebroken maar echt in kronkels zoals je een bergweg zou tekenen op een plattegrond.

Daarna gingen we naar Marloes haar huis. Oh het is er zoooo mooi. Ze woont met haar hele familie op een groot terrein met cottage huisjes en met super mooie planten en bloemen. Ze heeft een heel schattig klein katje. Ze stonden haar aan de kant van de weg te verkopen in de hete zon, arme beest zonder eten of drinken. Marloes is gestopt en zei mag ik hem even zien ? Toen ze hem op schoot in de auto had, zei ze: Dit is zwaar illegaal, ik neem haar mee naar de politie en er is niks dat je ertegen kan doen. Toen is ze weggereden met een gratis kat die het daar nu super goed heeft. Ze heeft ook 2 lieve honden en een super schattig kindje. Heel ondeugend dat wel.;)

Vrijdag moest Marloes werken en haar man ook dus ben ik zelf naar de stad gedaan om rond te kijken en een beetje te shoppen.
We zijn die avond nog even uit geweest heel gezellig.
Zaterdag heb ik rustig aan gedaan met Marloes en haar man. Lekker uitgeslapen en ergens wat gedronken.
Vandaag zijn we naar de winkels gegaan om verf te kopen. We hebben mijn hele gips beschilderd met een Afrikaanse afbeelding (zie foto's) echt suuuuper gaaf! Het was de 2 uur stilzitten zeker waard !!

Het gaat dus steeds beter met me. Wanneer ik precies terug ga naar Cape Maclear is nog niet helemaal duidelijk. Peter wil nog wat dingen regelen hier en dan pas gaan we terug.

Veel liefs,
van een mooi versierd mankpootje.
Anke

  • 24 November 2015 - 04:34

    Liesbeth:

    Dag Anke,

    Bedankt voor het leuke verhaald. Ik hoop dat het snel beter gaat met je arm.

    Groetjes,
    Liesbeth

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anke

Voor degene die mij niet kennen: Ik ben Anke en ik ben net afgestudeerd aan de Pabo in Arnhem. Ik heb al verschillende mooie reizen gemaakt: - In Europa veel verschillende landen met mijn ouders en zus. - In Suriname heb ik 2 maanden stage gelopen. Daar heb ik in Paramaribo en in de jungle een geweldige tijd gehad. - Nu ga ik naar Thailand op vakantie. - Ik ga een jaar werken als juf in Malawi. Ik hoop dat jullie mijn verhalen met plezier gaan lezen! Liefs Anke

Actief sinds 20 Mei 2014
Verslag gelezen: 233
Totaal aantal bezoekers 109243

Voorgaande reizen:

28 Juli 2015 - 28 Augustus 2016

Malawi 2015-2016

15 Juli 2015 - 05 Augustus 2015

Thailand 2015

15 Mei 2014 - 04 Juli 2014

Suriname

Landen bezocht: