Puppy's en andere ontwikkelingen - Reisverslag uit Cape Maclear, Malawi van Anke Broek - WaarBenJij.nu Puppy's en andere ontwikkelingen - Reisverslag uit Cape Maclear, Malawi van Anke Broek - WaarBenJij.nu

Puppy's en andere ontwikkelingen

Door: Anke

Blijf op de hoogte en volg Anke

28 April 2016 | Malawi, Cape Maclear

Een tijdje geleden…
Het is alweer een tijdje geleden dat ik een verslag heb geschreven dus dat werd maar weer eens tijd. Doordat ik al een tijdje niet heb geschreven, heb ik nog niet verteld dat…
… ik een paar gekke feitjes heb ontdekt die hier aan de hand zijn:
- Kinderen maken voetballen van condooms
- Het gezin waar ik voor werk krijgt ‘geld-plak-klusjes’. Zij zijn een van de weinigen in het dorp
met plakband dus als er briefgeld gescheurd is moeten zij dit plakken. Soms zijn dit briefjes die omgerekend nog geen 2 eurocent waard zijn!
- Sommige gezinnen 5 tv’s in huis hebben maar geen geld voor kinderkleding. Dat geldt hetzelfde met geld voor bier i.p.v. voor eten.
- Er maar 70 eurocent voor een prostituee betaald wordt. Daarvoor mogen mannen nog geen eens naar mijn kleine teennagel kijken!
- Malawianen 17x langzamer lopen dan Japanners (bijna achteruit dus !)
… Kesiya jarig is geweest. Ik had een witte soort feeënjurk gekocht met glitters. Ze was er meteen helemaal verliefd op. Het feestje was een groot succes: sprookjesmaskers verven, leuke spelletjes en een heerlijke taart.
… Ik er een baantje bij heb bij een lodge. Ze willen dat ik reclame maak voor de duikcursussen die ze daar aanbieden.
… Ik zelf de duikcursus heb gedaan bij die lodge. Dit waren 4 duiken en een heleboel theorie in het Engels ‘zucht!’ met een examen aan het einde. Het duiken was geweldig. Er zitten hier prachtige cycloïden en andere vissen in de meest prachtige kleuren: blauw, geel, oranje, zwart, wit en combinaties van al deze kleuren door elkaar. We hebben ook Katvis gezien: paps, mams en een heleboel baby’tjes. Het theorie-examen heb ik gehaald!
…Ik best wel flink ziek ben geweest en daarbij vijf ziekenhuizen bekeken heb en bij één ervan zelfs het bed geprobeerd heb. Gelukkig gaat het nu allemaal weer toppie :D
… We op de terugweg van het ziekenhuis spontaan twee puppies hebben gekocht. Er staan hier in Malawi mannen langs de autowegen met puppies in de hand. Heel zielig want ze staan daar de hele dag in de hete zon, vieze autodampen en zonder eten of drinken. Peter en ik hadden het al langer over een puppy maar ik dacht: tja dat is vast gewoon een leuke droom die er nooit van komt.
Toen we terugkwamen van ons laatste ziekenhuisbezoek zag ik een man staan met een heel schattige bruine pup. Dus Peter keerde om en we reden terug. Ineens kwamen er van alle kanten mannen aangerend met schattige hondjes. Er stonden + zes mannen met + tien hondjes die allemaal even cute en mooi waren. Opeens had ik drie kleine hondjes op schoot zitten die door het raam bij mij gedropt werden. Ze keken me allemaal aan met van die ogen die zeiden: ‘Neem mij, neem mij’. Tja en toen moesten we kiezen. Peter wilde wit, ik bruin dus dan maar allebei haha. Vijfminuten later reden we weg met met onze impulsaankoop: twee puppies, Snowy en Muffin. De eerste dagen waren het meest hectisch: ze hadden erge diarree, wat ze door het hele huis deden, kauwden overal op en piepten continu. Nu gaat het heel goed met mijn meisjes. Geen diarree, eten goed, spelen veel met elkaar en het zijn echte knuffelaars.
… we naar een pretpark zijn geweest dat meer leek op een kermis uit een horrorfilm: bijna alles oud en kapot, geen mens te zien en in het winkeltje verkochten ze blote, eng kijkende poppen.
…er een mega-concert ‘Beating Heart’ is geweest in het kleine dorpje (in the middle of nowhere) waar ik woon. Er kwamen bekende artiesten vanuit Engeland: Rudimental, Kidnap Kid , My Nu Leng en een aantal Malawiaanse bands. Het geld dat ze hebben opgehaald gaat naar goede doelen zoals een weeshuis. Peter heeft dit alles opgezet en ik heb hem geholpen.
Het feest was geweldig! Ik heb geholpen met de kaartverkoop en achter de shotjesbar maar natuurlijk ook flink mee gefeest. Ik heb zelfs gedanst op het podium terwijl Rudimental aan het optreden was :D Het was echt een feest om nooit te vergeten samen met alle leuke vrienden die ik hier gemaakt heb.
…ik verhuisd ben naar mijn vriend. Het klinkt gek maar we wonen nu dus echt samen <3
…ik weer aangenomen ben voor volgend jaar bij hetzelfde gezin. Ik ga dan echt fulltime beide meisjes lesgeven.
… ik in juli naar Nederland kom. Dan wil ik jullie allemaal graag zien!!!
Tot dan !!!
Liefs Anke

  • 28 April 2016 - 17:40

    Ria:

    Leuk om te lezen Anke, wat een positiviteit straalt ter van af. Ik doe mijn best nog voor boekjes voor je.

  • 28 April 2016 - 21:17

    Bernadet:

    Wauw wat mooi Anke! Ik heb een stukje van je verslag 'gepikt' voor de pabode, hoop dat je dat goed vindt. Leuk voor docenten om te lezen wat stage in het buitenland teweeg kan brengen! Stuur het je op als het geplaatst wordt. (E-mailadres?)

    Heb je daar een vriend ontmoet? Heb ik een stukje van de 'film' gemist???? In ieder geval super dat je nog een jaar blijft! Ik ben benieuwd naar je volgende verslag! Groet Bernadet ( die nu vakantie heeft, heerlijk!)

  • 29 April 2016 - 16:24

    Els Peeters:

    Super leuk Anke ,Geniet ze maar uit al je verhalen te lezen lukt dat goed .Met je gezondheid gaat het gelukkig ook weer best. Groetjes ook aan Peter.Tante Els Peeters -van den Broek

  • 01 Mei 2016 - 12:23

    Pieternel Vervoort:

    Ha Anke,
    Wat een land en wat een leven, dank voor je verhalen. Zo krijgen we een inkijkje in Malawi.
    Alleen die ziekenhuizen, dat lijkt me geen pretje. Hopelijk ben je daar nu klaar mee.
    Heel veel liefs en gezondheid toegewenst,
    Pieternel

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anke

Voor degene die mij niet kennen: Ik ben Anke en ik ben net afgestudeerd aan de Pabo in Arnhem. Ik heb al verschillende mooie reizen gemaakt: - In Europa veel verschillende landen met mijn ouders en zus. - In Suriname heb ik 2 maanden stage gelopen. Daar heb ik in Paramaribo en in de jungle een geweldige tijd gehad. - Nu ga ik naar Thailand op vakantie. - Ik ga een jaar werken als juf in Malawi. Ik hoop dat jullie mijn verhalen met plezier gaan lezen! Liefs Anke

Actief sinds 20 Mei 2014
Verslag gelezen: 326
Totaal aantal bezoekers 109187

Voorgaande reizen:

28 Juli 2015 - 28 Augustus 2016

Malawi 2015-2016

15 Juli 2015 - 05 Augustus 2015

Thailand 2015

15 Mei 2014 - 04 Juli 2014

Suriname

Landen bezocht: